Cloetta kiest voor het Informatica Platform om beter in te spelen op ontwikkelingen in de markt

Snoepfabrikant Cloetta ook voorzien van betere verkoopprognoses

Nieuwegin, 1 februari 2013 -

Informatica Corporation (Nasdaq: INFA), de grootste onafhankelijke aanbieder van data integratiesoftware, maakt bekend dat Cloetta, fabrikant van onder meer Venco, Red Band en Sportlife, de informatievoorziening van zijn volledige organisatie met behulp van Informatica PowerCenter heeft gestandaardiseerd. Hierdoor is Cloetta in staat om geconsolideerde bedrijfskritische gegevens uit verschillende systemen te combineren, wat essentiële stuurinformatie oplevert. Met behulp van Informatica PowerCenter kan Cloetta betere verkoopprognoses maken, wat een belangrijke winst ten opzichte van de concurrentie betekent. Het Informatica Platform verbetert daarnaast het inzicht in de winstgevendheid van de diverse merken die Cloetta voert.

Cloetta fuseerde in februari 2012 met snoepproducent LEAF International en is nu marktleider in zoetwaren in de Scandinavische regio, Nederland, Finland en Italië. Deze fusieorganisatie had sterke behoefte aan een optimaal inzicht in de eigen activiteiten en de ontwikkelingen in de markt. Gezien de versnipperde ICT-omgeving, is reeds in 2011 besloten de informatievoorziening van de complete organisatie te standaardiseren, waarbij Informatica PowerCenter een grote rol speelt. Informatica PowerCenter stelt Cloetta in staat om gegevens uit verschillende ERP- en andere systemen snel te integreren in toegankelijke en betrouwbare dashboards, die belangrijke stuurinformatie bieden.

Het uniformeren van de IT-omgeving, levert bij Cloetta een snellere en efficiëntere informatievoorziening op. Het bedrijf heeft sinds 1 januari 2012 één Europese IT-organisatie. Er is een strategische keus gemaakt voor één ERP-systeem en één BI-oplossing. Daarvoor had Cloetta een data integratieplatform nodig om gegevens uit verschillende systemen vlot en nauwkeurig te kunnen integreren in een nieuw, centraal datawarehouse, dat als basis dient voor de gestroomlijnde informatievoorziening. Daarvoor bleek Informatica PowerCenter de geschikte oplossing te zijn.

Met Informatica PowerCenter maakt het daarbij niet uit of de applicaties draaien op de IBM AS/400, SQL server, veelgebruikte systemen binnen Cloetta of een ander platform. De data wordt aan de hand van vooraf bepaalde ‘business rules’ gestandaardiseerd en is daarna klaar om binnengehaald te worden voor het genereren van rapportages en uiteindelijk betere beslissingen te maken.

“Bij onze informatievoorziening kwam veel handwerk kijken”, aldus Han van Bijnen, Senior IT Manager Cloetta. “Het was bijvoorbeeld telkens een grote uitdaging om alle verkoopcijfers bij elkaar te krijgen vanuit Excel-sheets en andere systemen. Ook onze financiële rapportage was bewerkelijk. Informatica PowerCenter werkt precies zoals Informatica had verteld: binnen een dag waren we in staat om op een snelle en betrouwbare manier cijfers uit verschillende systemen te halen.”

Danny van der Wal, Sales Director Informatica Nederland: “Zowel de financiële afdeling als verkopers en marketeers kunnen met het Informatica Platform direct beschikken over tijdige en relevante gegevens die ze nodig hebben om de juiste beslissingen te maken. In plaats van hun tijd hoofdzakelijk te besteden aan cijfers verzamelen, kunnen ze deze analyseren en gebruiken om vooruit te kijken. Het hele rapportageproces voor de informatievoorziening is daarmee ook veel sneller en efficiënter. Rapportages hoeven niet meer eerst lokaal en dan nog eens op het hoofdkantoor te worden samengesteld, maar kunnen in één keer worden gemaakt. Dit zorgt ervoor dat Cloetta snel en efficiënt kan inspelen op veranderingen in de  markt en zo de concurrentie een stap voor kan zijn.”

Kijk voor een volledige case study over Cloetta hier: Cloetta

Voor meer informatie over Informatica kunt u contact opnemen met:
Informatica Nederland
Kristen Miller, Senior PR & AR Manager EMEA
E-mail: kmiller@informatica.com

Voor verdere persinformatie kunt u contact opnemen met:
Claudia Top van LEWIS PR
E-mail: claudia.top@lewispr.com

Over Informatica

Informatica Corporation (Nasdaq: INFA) is de grootste onafhankelijke aanbieder van data integration-software. Organisaties wereldwijd vertrouwen op Informatica voor het maximaliseren van return on data om hun belangrijkste zakelijke doelstellingen te realiseren. Wereldwijd vertrouwen zo’n 5.000 ondernemingen op Informatica bij het optimaal gebruikmaken van hun data; on-premise, in de Cloud en binnen  social networks. Kijk voor meer informatie op http://www.informatica.com/nl